Jeskynní sochy v Dazu, Chongqing

Dazu, to jsou sochy, které prostě jen tak někde neuvidíte. Lokalita se nachází asi 150 km od města Chongqing, jednoho z největších čínských měst a stejně tak jako samotný Chongqing, je prostě obrovská a rozlehlá. Na 76 místech v celém okrese bylo objeveno asi 50 až 60 tisíc soch. Jedná se o série čínských náboženských skalních reliéfů a rytin, které jsou od roku 1999 pod správou UNESCO. Historie vzniku všech zmíněných podoblastí je dlouhá a začala už v době dynastie velkých Tangů 唐朝. Na plastikách je přes 100 tisíc čínských znaků a různých obrazců. Jednou z nejzajímavějších věcí na všech sochách je, že se v nich snoubí prvky buddhismu s prvky konfucianismu. Buddhismus v Číně rozhodně není původní a když se do říše středu v různých dobách a různým způsobem dostával, tak reagoval na původní náboženské a filosofické směry, jako jsou konfucianismus a taoismus a vznikla z toho všeho zajímavá směska, která je úžasným způsobem sochařsky vyjádřená právě v Dazu.

Většinou se jedná až o snové pojetí života a nábožensko-filosofických témat, jen výjimečně jsou sochy 100% realistické, monumentálnost zde rozhodně drží prim. Stavba začala v 9. století a z různých důvodů byly některé sochy dokončeny až v 19. století, ať už kvůli prostému nedostatku financí, nedostatku motivace nebo protože byla zrovna válka. V celém okrese se nachází několik různě datovaných lokalit, Nanshan 南山, Shizhuanshan 石篆山 nebo třeba Shimenshan 石门山, ale nejznámější jsou rozhodně Beishan 北山 a Baodingshan 宝顶山.

NANSHAN

Sochy v Jižních horách (南山Nanshan), dříve Guanghuashan, se dělí do 15 skupin. Nejvýznamnější skupina je asi jeskyně „taoistické Trojice“, která obsahuje všech 360 bohů a to je hodně vzácný úkaz. Obecně je toto místo skvělé pro všechny, kteří chtějí hlouběji studovat taoismus, nebo alespoň taoistickou ikonografii.

SHIZHUANSHAN

Původně sloužil Shizhuanshan jako rituální místo. Deset skupin soch obsahují všechna zmíněná náboženství a tedy aspekty konfucianismu, buddhismu i taoismu.

SHIMENSHAN

Doslova „Kamenná brána“, postavená v době dynastie Song. Nachází se zde 16 skupin soch většinou s taoistickou a buddhistickou tématikou.

BEISHAN

Jedná se o nejstarší sochy v oblasti Dazu. Začal na nich pracovat vojenský guvernér Wei Junjing v roce 892, tedy v době dynastie Tang. Ten sem byl vyslán, aby potlačil povstání. Sochy jsou vytesány ve formálním až vojenském stylu, jsou rozděleny do dvou skupin a tesaly se celkem asi 250 let až do období dynastie Jižní Song 南宋超 (1172). Jednou z dominant v té starší části je vyobrazení samotného Wei Junjinga s brněním v životní velikosti.

V délce přes 500 metrů se nachází asi 5 000 soch do výšky až sedmi metrů. Beishan leží severně od vesnice Longgang v kraji Dazu. V Beishanu se nacházejí hlavně sochy vyobrazující motivy hlavně tantrického buddhismu. Řezba je hodně rafinovaná a odhaluje vývoj čínského buddhismu, sochařských a ikonografických uměleckých stylů od konce 9. století do poloviny 12. století a poskytuje bohaté zdroje a velkou hodnotu pro historickou geografii, náboženství… Sochy vyobrazují většinou boddhisatvu Guanyin, mnichy, mnišky, mecenáše projektu atd.

Zajímavá je rozhodně socha v jeskyni č. 5 datovaná právě do roku 892 a jedná se o sochu Vaisravany, Ochránce severu. Nebo č. 245 „Západní čistá země“, nachází se v podstatě hned na začátku celého komplexu a znázorňuje něco jako západní ráj. A osobně jedna z mých nejoblíbenějších skulptur v Beishanu je „Paví král“ na lotosovém trůnu, jeskyně č. 155. Kromě Pavího krále je v jeskyni přibližně 950 soch a sošek z roku 1126.

V celé oblasti jsou mraky soch a zajímavých útvarů, spousta detailů, například Dvojice Buddhů, nemálo vyobrazení boddhisatvy Avalokiteshvary, čínsky tedy Guanyin, a myslím si, že nadšenec by sem měl jet klidně na několik dní.

BAODINGSHAN

Buddhistická jeskyně v Baodingshanu, 20 km severovýchodně od Dazu, byla vytesána během dynastie jižních Song pod vedením mnicha Zhao Zhifenga 赵智凤 v letech 1179 a 1249 nl. (dyn. Song). Taoistické obrazy č.23, 24 a 25 však pocházejí až z dynastie Qing. Místo je ohnuté, dohromady se jedná asi o kilometr soch, které mají výšku mezi 3 a 15 metry. Zhao Zhifengův záměr byl nejspíš pozvednout slávu buddhismu. V některých sochách tak můžeme vidět například odpovědi buddhismu konfuciánským otázkám a nařčení, třeba z nedostatek synovské oddanosti apod. Tyto sochy a reliéfy se odvíjí od eklektické buddhistické školy Liu Benzuna (855 – 907), Sichuanského buddhistického laika. (č. 4, 15, 22, 27 atd.). Reliéfy jsou skvěle zpracovány a dokázaly zapůsobit jak na obyčejné lidi, tak elity oné doby.

Oblast Baodingshan se dělí na dvě části, tzv. Malý (小佛湾 xiaofowan) a Velký záliv (大佛湾 dafowan). Xiaofowan je umístěný na vrcholu hory u východu z komplexu u Chrámu dlouhověkosti (寿山寺 Shoushansi) z období dynastie Song, přestavěn za Mingů a Qingů. Chrám dlouhověkosti je super, pro mě po dlouhé době chrám, který je jiný, než většina ostatních, které jsem v Číně navštívil.

Velký záliv je ten, do kterého se dostane každý asi jako do prvního komplexu soch v Dazu vůbec, a za mě prostě pecka nejpeckovatější. Jeho gró bylo tesáno od 10. do 12. století a na rozdíl od soch v oblasti Beishan jsou sochy živější, propracovanější, urostlejší, ale i ladnější a realističtější. A právě Dafowan je celoživotním dílem Zhao Zhifenga, který v letech 1179 – 1245 získal více peněz na tvorbu. Ve 13. – 15. století zastavily práce hlavně války a dílo bylo dokončeno až v 19. století. Sochy jsou silně didaktické a nalezneme v nich prvky buddhismu, konfucianismu, racionální principy, ale i prvky taoismu. Někteří historikové se domnívají, že sochy v Baodingshanu jsou vrcholem čínského náboženského sochařství.

Řada reliéfů je ve skutečnosti příručkou o spasení. Zhao používá k tomuto účelu mnoho prostředků: úvahy o životě Buddhy Shakyamuniho (Parinirvana), úvahy o učení o Karmě (Kolo reinkarnace). Další reliéfy zase odrazují od páchání zlých skutků (vyobrazení pekla) atd. Tímto způsobem Zhao prosazuje ideál Mahayany, že všichni mohou dosáhnout osvícení, ale různými prostředky.

Z historicko-uměleckého hlediska byly sochy vytesány ve dvou hlavních stylech. Všeobecně všechny sochy zobrazující cizince, tedy Indy a středoasiaty, jsou vytesány s hrubými často hodně přehnanými rysy, širokými ústy a čtvercovou čelistí. Jedná se hlavně o strážce, Brahminy, démony, ale i diplomaty, obchodníky a lidi nebo bytosti pracujících ve službách. Sochy Číňanů mají jemné rysy, až něžná, tzv. zdvořilá ústa a úzké čelisti. Snad jedinou výjimkou je socha Buddhy. Ten by měl vypadat vždy originálně, prostě ani jako cizinec, ani jako Číňan, i když způsob sochání vychází ze sochařství čínské dynastie Tang.

Z konkrétních soch a reliéfů se rozhodně musí zmínit především Velké kolo znovuzrození, které shrnuje buddhistickou doktrínu o karmě. Znázorňuje nekonečný koloběh znovuzrození do vyšších nebo nižších forem života. V čelistech drží kolo bůh, démon Mara., který je zde personifikací existence. Zespodu drží kolo úředník jako personifikace chtivosti, voják jako personifikace zla, opice jako symbol bláznovství a socha ženy znázorňující chtíč. Šest paprsků, které z kola vycházejí znázorňují osvícení, způsob vymanění se z koloběhu znovuzrození.

A za zmínku stojí ještě minimálně dva útvary, první je 31 metrů dlouhá, nakloněná socha ilustrující smrt Buddhy Shakyamuniho, s názvem Parinirvana. Místní způsob vyobrazení umírajícího Buddhy je originální, zobrazuje jen hlavu a tělo, nohy byly ze sochy vynechány aby byla vytvořena velká busta, která lépe zapadá do celkového konceptu a působí větším dojmem, než kdyby byla socha celá. Pod sochou je několik dalších postav většinou věřících, ale i hlavně členů Buddhovi rodiny, to je takový šikovný důraz na to, že buddhismus uznává rodinné hodnoty. Sochy u Buddhovy hlavy jsou vlevo samotný Zhao Zhifeng a vpravo Liu Benzun. A v neposlední řadě je určitě důležité nezapomenout na sochu Tisícruké boddhisatvy Avalokiteshvary umístěné v přilehlém chrámu. Místní Avalokiteshvara je 7,2 m vysoká a 12,5 m široká a ve skutečnosti má prý dokonce 1007 rukou.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *